Využití drahých kamenů ve šperkařství

Drahé kameny, jak jsou dnes souhrnně nazývány drahokamy, polodrahokamy a ozdobné kameny, provázejí lidstvo už od jeho raných počátků. Těžko říct, kdo byl před tisíci lety první, kdo si všiml krásy lesklých kamínků, které přinesla řeka, nebo odkryl sesuv půdy. Byl to muž či žena? Kdo ví. Jisté je však to, že zatímco muži lovili zvěř, aby obstarali potravu, ženy měly dost času krásné kamínky obdivovat a sbírat. A to je dědictví, které jim zůstalo do dneška…

Šperky a drahé kameny

Šperky a drahé kameny už od svých počátků nejen obohacovaly společnost svou krásou a jedinečností, ale také působily (a stále působí) jako symbol bohatství a moci. Šperkařství má velmi dlouhou tradici a jde ruku v ruce s dovedností člověka zpracovávat kovy. Stejně jako například zlato a stříbro, se lidé naučili opracovávat drahé kameny ze surových nerostů do hladkých tvarů a zasadit je do prstenů, náušnic či náhrdelníků. Tento jedinečný obor lidské činnosti vzkvétá již více než 4000 let. 

Každý drahý kámen, ať už se jedná o drahokam či polodrahokam, má své specifické vlastnosti a podle toho je do jisté míry odlišný také způsob jeho opracování a konečného zapracování do šperku. Stejně tak může být odlišné jeho konkrétní využití, protože šperk není jen náramek, náhrdelník či náušnice. Jsou to také brože, spony, jehlice, čelenky, přívěsky či například manžetové knoflíky.

Zpracování drahých kamenů

Jak se tedy stane, že se z nevzhledného kusu kamene stane blýskavý skvost s diamantovým leskem? Jsou za tím hodiny mravenčí jemné práce. Hlavními postupy, kterými dochází k opracování drahých kamenů, je broušení a leštění. Tzv. metoda hladkého brusu je využívána převážně k broušení průhledných kamenů. Zajímavostí je opracování diamantu, který lze brousit pouze diamantovým prachem. 

Spojení drahých kamenů se šperky má také velmi dlouhou historii. V první řadě jde o to, aby se drahý kámen hned nepoškodil. Druhotným kritériem je pak skutečnost, že dotyčná (/dotyčný) majitelka se bude chtít šperkem jistě pochlubit, takže jeho umístění musí být viditelné, ale zároveň vkusné. Záleží pak na odhadu a dovednosti mistrů šperkařů a zlatníků, aby dokázali skloubit přírodní krásu drahokamu či polodrahokamu s jemnou prací jednotlivého šperku v dokonalou harmonii, která uchvátí na první pohled.